SON DAKİKA

Rabbim Beni Terbiye Etti, Terbiyemi Ne Güzel Yaptı

Bu haber 23 Kasım 2018 - 9:26 'de eklendi ve 36 views kez görüntülendi.

Yazıma srtaç yaptığım bu söz Rasulullh (SAV) in mübarek ağzından ökülmüştür. Bu hadis i şerife göre Hz. Peygamberin (sav) in terbiyesini, eğitimini bizzat Allah (cc) yapmıştır. Şimdi buradan şöyle bir sonuç çıkarabilir miyiz? Yüce Allah bir eğitimci gibi geldi ve haşa Hz. Peygamberi eğitti. Böyle düşünmek Allah ın zamandan ve mekandan münezzeh olduğuna aykırıdır. Öyle ise bu eğitim ve terbiye nasıl yapılmıştır?

Bu eğitim ve terbiye bizzat vahiyle olmuştur. Yani Yüce Allah Hz. Muhammed (sav) e vahiy indirerek onu eğitmiştir. Hz. Muhammed sav o vahiylerin ilk muhatabı, ilk öğrencisi ve ilk sorumlusu olmuştur. Bizzat kendisi o emirlere uymuş, yani Kur an ın ilk uygulayıcısı olmuştur. Kur an ın hiçbir emrini ıskalamamış ve kendisini istisna tutmamıştır.

Hz. Muhammed sav ” Ben ceddim İbrahim in duası, kardeşim İsa nın müjdesi ve annemin rüyasıyım”buyurmuştur.

O, yetim olarak dünyaya teşrif etmiş, Fıtratı temiz, karakteri düzgün bir çocuk olarak, Arap gelenek ve görenekleri içerisinde büyümüş olmasına rağmen, cahiliyenin çirkin sayılan adetlerinden korunmuştur. Bu ilahi iradenin bir tecellisidir. Buna rağmen Peygamber olacağını kendisi asla bilmiyordu. Hatta hıra dağında inziva hayatı yaşarken, Cebrail in ona ilk vahiy getirmesinde büyük bir tedirginlik yaşamış, yaşadıklarını hanımı Hz. Hatice ve onun amcası Varaka bin Nevfel e anlatmış, onların verdiği bilgiler ve teselliler sonunda emin olabilmiştir. Artık onun için Hıra devri kapanmış, yeni bir devir başlamıştır.

Rabbi onu ayetlerle eğitmeye başlamış, O da gelen ayetleri anlayarak onları hayatına geçirmiş, yani o ayetler doğrultusunda bir ahlak ile ahlaklanmıştır. O ayetlerin inşa ettiği Hz. Muhammed sav alemlere rahmet olmuştur. O zamana kadar insanların ne yaptıklarına, nasıl düşündüklerine karışmayan Hz. Muhammed sav, artık hayata müdahil olmaya başlamış, insanları uyarmaya, vahiy doğrultusunda onlarda gördüğü yanlışları düzeltmeye başlamıştır.

Vahiy: Önce Allah tasavvuru ve ahiretin varlığı, dünyaya gelişin, varoluşun amacı konularını işlemiş, Allah tan başka ilah olmadığını, taştan ve tahtadan yapılan mücessem tanrıları reddetmiş, o gün ki toplumun din anlayışının yanlışlığını dile getirerek mücadelesini vahiy doğrultusunda yoğonlaştırmıştır.

Kız çocuklarının varlığından rahatsız olan, hatta utanç duyan toplumun bu yanlış anlayışını yine Kur an ın yönlendirmesiyle düzeltmeye çalışmış, bu ayırımın insani olmadığını, kız veya erkek olmanın insanın elinde olmadığını, insanların böyle bir tercih yapamayacaklarını, Allah ın takdirine rıza göstermeleri gerektiğini, hangisinin daha hayırlı olacağını ancak Allah ın bileceği düsturunu insanlara anlatmıştır.

Soy sopla övünmenin şeytani bir düşünce olduğunu, üstünlüğün ancak takva ile olacağını ve herkesin Adem in cocukları olduğunu, Adem in de topraktan yaratıldığını özellikle vurgulamıştır.

Yine Kur an ın yönlendirmesiyle, insanları köleleştirmenin yanlışlığını, Allah ın hür olarak yarattığı insanları köle yaparak, onların üzerinde Rab lık taslamanın affedilemeyecek günahlardan olduğunu, insanları hürriyetine kovuşturmanın büyük bir erdem olduğunu vurgulamış, hatta bazı günahlara kefaret olarak köle azad etmeyi Kur an ın bir emri olarak hem kendi uygulamış hem de diğer müminlerine tavsiye etmiştir.

Ticaret ve alışverişlerinde dürüst olmayı,. ölçü ve tartıya hile katmamayı, kazanmada helali gözetmeyi, çalışkan ve üretken olmayı yine Kur an dan öğrenmiş ve insanlara öğretmiş, ” Aldatan bizden değildir ” düsturunu koymuştur.

İnsanları yaptıkları ile değerlendirilmesi gerektiğini, zahire göre muamele yapılmasını, gaybı ve kalpleri ancak Allah ın bileceğini, kendi akıbetinin bile ne olacağını bilmediğini, en yakınlarına bile ahiret günü bir faydasının olamayacağını, herkesin o günü hesaba katarak Allah a kulluk yapmasını yine Kur an a göre anlamış ve anlatmıştır.

Ticarette faizin haram olduğunu, faizle iştigal etmeye devam edenlerin Allah ve Resulü ile savaştıklarını, bundan vazgeçmelerini, her çeşit faizin ayağının altında olduğunu, ilk olarak faiz yasağına bizzat kendi amcası Hz. Abbas tan başladığını yine Kur an dan öğrenip uyguladığını görüyoruz.

Müslümanların dost ve düşmanlarını nasıl belirleyeceklerini, Müslümanların kardeş olduğunu, Müslümanların bir vücudun azaları gibi olduğunu, birbirlerini sevmelerini, müslümanlara karşı merhametli, kafirlere karşı şiddetli olunması gerektiğini yine Kur an dan öğrendiğini ve öğrettiğini görüyoruz.

Allah a şirk koşmamayı, anne baba ve yakınlara ihsanda bulunmayı, anne ve babayla daha yakından ilgilenerek onların rızasını almayı, onlara ” öf” bile demenin doğru olmayacağını yine Kur an dan öğrenip öğrettiğini görüyoruz.

Zulme asla rıza gösterilemeyeceğini, zulme rızanın zulüm olduğunu ” ne zulmediniz ne de zulme uğrayınız” prensibini yine Kur an dan öğrenip öğrettiğini görüyoruz.

Hırsızın, katilin, zinakarın nasıl cezalandıracaklarını, haram ve helallerin sınırlarını, Allah ın koyduğu ölçülere ve sınırlara riayet edilmesini, bir konuda Allah ın ayeti gelmeden kafasına göre hüküm vermediğini, hatta böyle bir şeye kalkıştığı zaman Allah tarafından uyarıldığını yine Kur an dan öğrenmiş ve öğretmiştir.

İbadetlerde ölçüleri Allah ın koyduğunu, bu konuda da kendisi nasıl yapıyorsa ona uyumasını, kendi kafalarına göre ibadet edenleri uyardığı ” Ben sizin için güzel bir örnek değil miyim ” dediğini ve bütün bunları Kur an a göre yaptığını görüyoruz.

Kısacası Allah ın Resulü nü Rabbi, Kur an la eğitmiştir. Allah kuluna kafidir. Peygamber efendimiz sav bununla yetinmiş, bütün yapıp ettiklerini ve söylediklerini Kur an süzgecinden geçirmiştir. Şayet Kur an a uymayan bazı sözler sarfetmişse onlardan dolayı Rabbinden bağışlanmasını dilemiştir.

Onun için de ” Rabbim beni terbiye etti, ne güzel terbiye etti” buyurmuştur.

Kendisini Rabbinin terbiyesine sunanlara selam olsun. Selam ve dua ile…

Süleyman FAYDALI
Süleyman FAYDALIsuleymanfaydali@asikpasagazetesi.com

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.